Analiza trendów w obszarze Cybersecurity na rynku polskim

Obecna sytuacja zagrożenia epidemiologicznego oraz związane z nią upowszechnienie pracy zdalnej z pewnością zmienia zrozumienie bezpieczeństwa Organizacji.

W najbliższej przyszłości można spodziewać się zwiększonego zainteresowania rozwiązaniami chmurowymi w polskich przedsiębiorstwach. Tym bardziej, że wiodący dostawcy infrastruktury chmurowej rozpoczęli pracę nad zbudowaniem regionalnych centrów przetwarzania danych zlokalizowanych w Polsce.

  • 43% firm w Polsce korzystało z rozwiązań chmurowych przed wybuchem pandemii COVID-19, z czego 5% tylko i wyłącznie z usług chmurowych. Najczęściej organizacje korzystają z witryn internetowych oraz poczty elektronicznej, które zlokalizowane są w chmurze.
  • Większość (62%) polskich firm nie wie w jakim modelu korzysta z chmury. Przeważa również pogląd, że wykorzystanie chmury nie przynosi korzyści z perspektywy bezpieczeństwa. Może to świadczyć o istotnej potrzebie edukacji polskich firm w tym zakresie.
  • Organizacje nie dostrzegają problemu tzw. shadow IT. Jedynie 8% przyznało, że biznes zamawia usługi chmurowe z pominięciem działów IT i bezpieczeństwa.
  • Główną korzyść z zakresu bezpieczeństwa w wykorzystaniu chmury polskie przedsiębiorstwa (6 na 10 firm) widzą w zapewnieniu ciągłości procesów biznesowych, które są kluczowym aspektem pozwalającym firmom minimalizować negatywne skutki przestoju spowodowanego pandemią COVID-19.
  • Maleje skala cyberataków wśród firm prowadzących działalność w Polsce. W 2019 roku przynamniej jeden cyberincydent odnotowało 54% organizacji. Oznacza to spadek o 14 p.p. w stosunku do poprzedniej edycji badania.
  • Brak wystarczającego budżetu na zabezpieczenia jest największym ograniczeniem wskazywanym przez 64% firm w osiągnięciu oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. W bieżącym roku na znaczeniu stracił czynnik ludzki – mniej niż połowa przedsiębiorstw wskazuje, że ma trudność w zatrudnieniu i utrzymaniu wykwalifikowanych pracowników.
  • Wzrost liczby cyberataków w 2019 roku zauważyła co piąta firma, ich spadek zaledwie 5% organizacji.
  • 72% firm najbardziej obawia się pojedynczych hakerów. Na kolejnych miejscach znaleźli się niezadowoleni lub podkupieni pracownicy na których wskazało 58% organizacji oraz cyberterroryści i zorganizowane grupy cyberprzestępczej, których obawia się 43% respondentów.
  • 76% firm korzysta z outsourcingu funkcji i procesów bezpieczeństwa u zewnętrznych dostawców. Wśród nich, 6 na 10 organizacji outsourcuje więcej niż jedną funkcję lub proces bezpieczeństwa. Najczęściej zlecana na zewnątrz jest usługa analizy złośliwego oprogramowania.
  • Za bezpieczeństwo informacji w przedsiębiorstwach bez zmian najczęściej odpowiedzialny jest pracownik działu IT (dyrektor lub dedykowany pracownik).
  • Największym ryzykiem dla firm są wycieki danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania, phishing – czyli wyłudzanie danych uwierzytelniających oraz ogólne kampanie ransomware.
  • Przedsiębiorstwa najlepiej oceniają swoją ochronę przed złośliwym oprogramowaniem oraz zabezpieczenia styku z siecią Internet. W dużym stopniu osiągnęły dojrzałość w kwestii bezpieczeństwa w procesach wytwarzania oprogramowania i sieci wewnętrznej oraz kwestii planowania zapewnienia ciągłości działania.

Darmowa konsultacja i wycena

Skontaktuj się z nami, aby odkryć, jak nasze kompleksowe rozwiązania IT mogą zrewolucjonizować Twoją firmę, zwiększając bezpieczeństwo i efektywność działania w każdej sytuacji.

O autorze:
Łukasz Szymański

Łukasz to doświadczony profesjonalista z wieloletnim stażem w branży IT. Jako Dyrektor Operacyjny, koncentruje się na optymalizacji procesów biznesowych, zarządzaniu operacjami i wspieraniu długoterminowego rozwoju firmy. Jego wszechstronne kompetencje obejmują zarówno aspekty techniczne, jak i biznesowe, co potwierdza jego wykształcenie w dziedzinie informatyki oraz zarządzania.

W swojej pracy Łukasz kieruje się zasadami efektywności, innowacyjności i ciągłego doskonalenia. Jego podejście do zarządzania operacyjnego opiera się na strategicznym myśleniu i wykorzystaniu najnowszych technologii do usprawniania działań firmy. Jest znany z umiejętności skutecznego łączenia celów biznesowych z możliwościami technologicznymi.

Łukasz to przede wszystkim praktyk. Swoje doświadczenie budował od podstaw, rozpoczynając karierę jako administrator systemów UNIX/AIX. Ta praktyczna wiedza techniczna stanowi solidny fundament jego obecnej roli, pozwalając mu na głębokie zrozumienie technicznych aspektów projektów IT.

Szczególnie interesuje się obszarem automatyzacji procesów biznesowych, rozwojem technologii chmurowych oraz wdrażaniem zaawansowanych rozwiązań analitycznych. Skupia się na wykorzystaniu tych technologii do zwiększania efektywności operacyjnej i wspierania innowacji w firmie.

Aktywnie angażuje się w rozwój zespołu, promując kulturę ciągłego uczenia się i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych. Wierzy, że kluczem do sukcesu w dynamicznym świecie IT jest elastyczność, szybkość działania oraz umiejętność przewidywania i odpowiadania na przyszłe potrzeby klientów.

Share with your friends